Just kLik

Monday, December 12, 2011

GuRauaN MenYaKiTkaN

Mereka ini amat kelakar orangnya, setiap kali berjumpa mesti ada aje ayat mereka yg lawak walaupun muka serius tp kadang-kadang jela muka serius, selalunya memang ada muka mr.Bean sikit. Lumrah manusia , girls memang cepat terasa lagi2 kalau emosi xstabil cntohnya baju byk tak basuh , ia boley menyebabkan emosi tak stabil. Maka, dari sinilah gurauan mereka menjadi sesuatu yg menyakitkan hati. Walaupun nmpak sperti bergurau tetapi keseriusan muka mereka menyebabkan kita fikir mereka memang memaksudkan sedemikian.Sukar rasanya nak membezakan mereka ini bergurau ker jujur.

Ketika berkata, berwaspada dengan kata-kata , berfikir sebelum berkata atau jangan berkata jika tidak pasti dengan kata-kata tersebut. Kata-kata mampu membuat hati ini merasa benci pada yang berkata.

Setiap kali menerima kata-kata gurauan sedemikian , barulah akal ini berfikir , 'pernahkah aku melakukan sebgaimana mereka lakukan kepada aku?' , 'mungkin aku juga pernah bergurau sehingga menyakitkan hati sahabat dan rakan aku' , 'perlukah aku bersedih hati dalam tempoh yg lama kerana kata-kata sedemikian, meskipun nmpk sperti jujur kata-kata mereka itu, anggap sajalah ia nya gurauan, itu lebih baik dalam menjaga persahabatan'. 

Dah kata UKHUWAHFILLAH ADADAN , maka positifkan segala bntuk kejujuran yg negatif, walau sakit hati ini masih ada , kata-kata mereka masih berlegar di fikiran , riak wajah mereka masih jelas dimata , berusahalah untuk mempositifkan nya, betapa berat mata memandang, berat lagi hati yang mengawal. Insyallah memaafkan itu lebih baik meski tiada siapa tahu kata maaf itu dilafazkan, segala yang berlaku mungkin berpunca dari diri sendiri, maafkanlah diri sendiri dan lakukan perubahan yang lebih baik untuk mendapat yang terbaik.

JAGALAH HATI WAHAI INSAN YANG BERNAMA AMAL .I LOVE U.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.