Just kLik

Sunday, May 8, 2011

PaHiT MaNis HaRi iTu

     Planning aku dgn member2 menganggur berjalan lancar . Hari anugerah 3k STARS menyatukan kami walaupun byk dugaan berlaku . 1st, Member aku (cekton) taknak pergi kalau pakai t-shirt , kitorang pun duk kalut lar , pasal baju pun jadi isu . So , dijadikan cerita . Akak aku kasi information , kena pakai pakaian formal sebab kami niy kena jaga kaunter Alumni . Al-maklumlah , ada senior mintak tolong . Kami yg kebosanan setuju aje lah . Maka, cerita baju tadi selesai apabila peraturan telah ditetapkan . Aku dgn member aku (ikin) pun ok jer , baju kurung pun baju kurung lah . Then , pagi hari tu , aku g t.intan kejap . Ikin mesej , motor ny xboley ‘stat’ . Udah taknak pergi jugak . Kalut ag lar niy . Paksa gak ikin suh ‘stat’ motor . Selang bape minit kemudian , ikin kata dh ok motor nya . Maka , kami menarik nafas lega .
ODW balik dari t.intan , aku culik cekton depan taman , alang2 dh lalu  kn . Maka pendek sikit lar cter nya .

>AZAN ZOHOR BERKUMANDANG<

Aku dengan cekton pun solat n bersiap . Dipanjang kan balik citer niy . Aku mula2  pakai selendang sbb akak aku ckp , baju yg aku pakai sesuai dgn selendang tu . Tengah betul2 tudung , mak aku pun bersuara ,
Mak - “kenapa pakai tudung tu , xde tudung betui ker?”
Aku  - “ xlawa ker org pakai selendang niy ?”
Mak  - “ kecut jer mak tengok”

Dengan pantas , aku ajak cekton makan dan dengan segera aku naik bilik tukar tudung. Nasib baik senang nak bajet . Ikin dah mesej , -dh kuar ker- Time nak g ‘stat’ moto , abah tetiba panggil , ingatkan surat kebenaran bawak motor kena tarik . Rupanya kasi duit minyak daa . Selamat ~~ . Alamak tayar kempis lar pulak , mintak tolong cina Ah Teck kt darat tu pam kan . Udah aku xreti nk ngepam ny . Ada ker suh pam sndri , dia idak lar busy benor . So dgn selambanya “ uncle niy xmesra rakyat betul lar, tak 1malaysia langsung , ttup kedai lar kalau xnk tlog, itupun berkira “ . Uncle niy buat pekak jer tp bgus lar , aku cuak gak kalo dia tengking aku balik . huhu .

Time parking niy ,
Ikin “na , ko tahu x nk kunci handle ? “
Aku “kwasan skolah xpyah lar nk kunci”
Ikin “mak aku pesan , suh kunci , bahaya .”
Aku , ikin n cekton . hahahaaha –gelak xcover-

Kitorg dh rupa rusa masuk kg . Tak tahu nak g mane . (skip this part, hahaha) . Call abg senior yg offer kitorg tu , dimana lokasi ny . Maka ke hujung blok kaunseling kami tuju . Nak tahu keje kitorg apa ? Lipat browser jer beb , sbb kaunter ny 1 , abg n akak senior dh jaga . So , kami pun sembang sendiri jela . Member bertambah , ble iqah n tieha dtg . Jumpa cikgu2 , tak sangka masih ingat akan kami . tapi dpt sembang kejap jer , busy lar katakan. Dato’ Muhyidin Yassin nk dtg niy .

Tepat 4.15 petang, kompang dipalu , TPM dh smpai . Bangun ler sumenyer niy kasi penghormatan . (TPM senyum dgn aku wey,haha ..) Lagu Negaraku . Then . tiba2 mncul budak konvoi . Perghh , ini bukan rusa masok kg niy , ini dh mcm kambing masok kandang . Sabor je lah . Kitorg yg kehausan niy , meninggalkan dewan , pergi mencari sumber air n lari dr dak2 knvoi yg amat ramai . Aiyaa , kat kantin lagi ramai daa , sluruh pelusuk skola budak2 niy ada . Kami b’4 pun apa ag , pasang hajat mahu mengundurkan diri . Nak g Bagan Datoh . Dgn sopan meminta izin dr akak n abg senior . Tata , kami chow dulu .

Perjalanan kami nk kluar dr skolah . iqah tbe2 berminat dgn motor polis trafik tu . Aku pun tolong lar amek kn gmbr dia kt motor tu . Ada gak pkcik polis tu tegur , “gambar saya xnk ambik” . hehe , sorry xlyan . chow ! . Tiba di pintu SK , aku nmpk member PLKN aku dulu kala , ingatkan dia xcam aku . Tegur2 gitu jer . Tengah ‘stat’ motor niy . ‘aiya, apasal susah nk stat niy’ . Iqah dh nk tlog ‘stat’ kn niy . Hehe , jgn mara ya , kunci lupa bukak . Wreng3x . Kes ikin pulak , duk membebel pasal helmet , -xsuka pakai , helmet lagi besar dr kepala, berat , n mcm2 ag . STOP! jom mulakan pengembaraan . Aku dh lama xbawak moto sampe B.D , last aku bawak 2taon lpas . Smtra tggu kwn aku kuar dr pndok . Aku sembang cket dgn Din(member PLKN), sempat tukar nombor jugak lar .

Perjalanan ke bD . Singgah shell . Time niy , ikin bawak cekton , tayar aku xmampun nk menampung , takut2 lagi teruk . iqah tlog pam kn tayar . Udah rupa pekerja shell pulak , sume motor dia pam tp ikin ny moto x lar . Barulah boley bwak dgn selamat . Kami pun konvoi gak , sume moto Legenda , kaler jer lain. Lepas pam , cekton naik dgn aku semula . Kluar dr simpang shell , ada 1 moto EX5 , dia kasi aku mkn asap , xde sivik langsung . Tggu lar .! 60km/j . ikin suh slow . 70km/j . 80km/j . Jumpa ‘dak senget’ , masok jln org sekati dia jer . Nasib baik aku tahu button horn , mendapat ko .! Tp , lelaki kan . digorengnya aku tgh panas ats jln raya tu . Aku xkisah pun sbb aku tahu dia xkn bertahan dgn kecermatan aku bawak . Ha .! cukup slow .! (mesti ada yg berkata , slow ker tu? )

Impian kami pergi bD nak mkn ABC tp apakan daya , sume kedai ABC tutup . Buat komplot apa depa niy . Cekton paling kecewa . kitorg lepak blkg pasar , sembang dgn Din sekali (time tukar nom, sempat ajk sekali tu, hahaha) . Diorg ok jer sembang dgn Din walaupun xkenal . Kami disitu semua sebaya , umo dh 20 tp perangai . isy2 , dasyyaattt . Cekton xcaye Din sebaya n Din pun xcaye member2 aku sebaya aku . Pandai ko melawak yer Din . So , Din punya pangkin kami dtg , dia ajk g gerai tepi sungai tu, katanya ada ABC . Tp keciwa . Jam pun nk dekat kul6 . So, kmi decide utk pulang . iqah dh balik dulu sblm kitorg sbb nk ambik adik dia .

Ketika ingin pulang , hikhik , time cekton nk naik moto ,tbe2 aku ase kurang seimbang . Fiyuu , tumbang ke kiri . aiyo , sakit nya pinggang aku menahan keberatan motor n cekton . Then , mati enjin . Aku memang dh xseimbang . Angkat moto , tumbang belah kanan pulak . aiyoo .. Dengan mengumpul semangat yg ada , aku n cekton angkat moto . Udah xmau ‘stat’ pulak . Nak tercabut lutut aku menyetat nya . (time2 niy ko meragam yer moto) . Ikin offer nk tlog ‘stat’ tp aku smgt nk cuba ag tu . Tgh duk terajang moto tu , Din mncul menghulurkan bantuan . Aku dh agak dh , kalau dia yg ‘stat’ , skali jer tp nk dijadikan citer kn.

Perjalanan pulang . Aku mendahului ikin . 60km/j .70 km/j . 80km/j . 50km/j . ikin potong . Kat simpang tiga kami berpisah . Aku pun apa ag . 90km/j . (skip this part) . Cekton tggu kat stesen bas , aku kena antar dia balik niy . Jam 6.25 ptg . –asar belum ag niy- . Singgah shell , isi minyak , kan abah dah kasi duit tadi , nati kena soal siasat lak aku . RM3 cukup lar , tu pun dh full , memberatkan enjin jer , haha (ada kaitan ker ) Dgn lafaz Bismillahhirrahmanirrahim , aku menuju ke Batu 20 . Aku potong lori , caye x ? lori tu benti tepi jln , tu pasal aku bley potong . Selamat tiba di depan umah cekton , Berair mata aku . Habuk jln yg buat . muah muah muah cket cekton ,aku teros bergerak pulang . Matahari tepat memancor ke mata , tawakal jela , mmg silau lar , nmpk jln jer , moto kete lori xbape nk prasan . tepat 6.45 ptg . Aku sampai umah . -TAMAT-

*nice with u all , nextime kte plan ag yer . syg korg .! (7/5/11)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.